Undersøgelse af
indkøbsudfordringen
Undersøgelse af mulige løsninger
Etablering af
indkøbets krav
Udbud og valg af
leverandør
Løbende validering og afstemning med kolleger og interessenter i organisationen
Frit efter Gartner: "Guide to Buyer Enablement"
B2B-indkøbere har ifølge Gartner en proces med fire grundliggende trin. Først skal indkøberen have undersøgt og forstået, hvad indkøbet handler om. Måske er det første gang, indkøberen personligt skal lukke aftalen, og så vil forberedelsen være det større. Når indkøbsopgaven er forstået, skal indkøberen finde ud af, hvor og hvordan indkøbet kan foretages. Også rent praktisk. Så følger opgaven med at definere krav og beskrive grundlaget for det konkrete indkøb - det kunne f.eks. være udbudsmateriale, specifikationer, krav til kvalitet og certificeringer. Endelig kan indkøberen invitere en eller flere leverandører til forhandling og afslutning.
For hvert af de fire trin vil indkøberen i større eller mindre grad have behov for at sikre sig sit bagland; har indkøberen nu det hele med, er det okay at søge nye veje og andre leverandører, er specifikationerne korrekte, er stakeholders informeret etc.
Alt i alt en kompliceret affære, som sælgere og kundefolk må og skal sætte sig ind i. Vær særligt opmærksom på at komme ind i købsprocessen så tidligt som muligt for at bidrage med værdi. I den sidste del af processen handler det nemlig mest om pris.
Gartners mapping af indkøberens virkelighed ses her:
Løsningen for salgsfolkene - der i øvrigt skal trænes til kundefolk - består i at støtte kunden gennem en eller flere af de syv indsatser illustreret herunder af Gartner. Det handler ikke om at gøre det hele. Find ud af, hvad der bidrager mest i en kritisk salgsproces, og byg videre derfra.
En forsigtig oversættelse af grafikken ovenfor kunne være:
Kilde: Gartner 2018 / Smarter with Gartner
Infographic: "A guide to buyer enablement"
Jeg vil gerne læse dine kommentarer til denne artikel - udfyld her under: