Der var engang en jobannonce, jeg aldrig glemmer:
"Vi har lynende travlt - derfor søger vi flere folk til vores reklamationsafdeling!"
For mig har der i flere år været så meget negativ energi i den overskrift, at den kunne opvarme samtlige husstande på den nordlige halvkugle. "Symptombehandling", tænkte jeg, og "tag dog fat om nældens rod og fikse det reelle problem?"
De færreste - hvis nogen overhovedet - ønsker at give kunderne en negativ oplevelse. En gammel sætning siger, at kunden skal have 10 gode oplevelser for at udligne 1 negativ. Alene den matematik kan være årsagen til at ansætte flere folk i reklamationsafdelingen.
Men når den så opstår ... den der dårlige kundeoplevelse ... handler det ikke om at krybe i flyverskjul. Det handler heller ikke om at finde en stribe forklar-mig-r*v-årsager, endsige forsøge at få kunden til at forstå, hvorfor det liiiige gik galt denne gang. Vis handlekraft, så kundens situation bliver afdækket og løst.
Min mangeårige negative energi falmede for alvor, da jeg stødte på "The Service Recovery Paradox" (McCollough and Bharadwaj, 1992).
Det interessante ved paradokset er, at kunder, der oplever dårlig service og fejl (grønne linje), bliver mere loyale på sigt end kunder, der ikke oplever dårlig service og fejl (blå linje) - hvis fejlen bliver opdaget og rettet!
Ikke alle virksomheder er ens, og derfor findes der nok heller ikke den ene opskrift på, hvordan man med det bedste resultat løser situationen og opgaven, når en kunde oplever dårlig service. Et bud på nogle overordnede punkter kunne være:
Hvis du tror på "The Service Recovery Paradox" så husk, at kunden vil være mere loyal på sigt, hvis du er professionel i din håndtering af fejlen. Har du forslag til flere indsatser, så send mig en kommentar nedenfor.
PS! "Hvis kunder, der oplever fejl, er mere loyale på sigt, skal vi så ikke udsætte ALLE kunder for fejl?" - svaret er "Nej!"
Jeg vil gerne læse dine kommentarer til denne artikel - udfyld her under: