Ansoffs Vækstmatrice taler om kunder i forhold til produkter og løsninger. Og den handler om 4 veje til vækst:
Når vi taler om vækst, er der en tendens til ofte at tale om "det forjættede land"; nye kunder, vi ikke har kontakt til og nye markeder, vi ikke har været på. Vi taler endda også om, hvordan nye produkter og løsninger vil kunne gøre underværker.
Men jagten på nye kunder kan være benhård. Den koster penge, når man måler på de ressourcer, der skal investeres. Vores brand er måske ikke kendt for de potentielle, nye kunder. Og skal vi ind i et nyt marked, skal der bygges et fodfæste. Samtidig kan indtjeningen blive presset. For ofte stiller vi en superskarp pris, for at lukke aftalen. Det går ud over vores dækningsbidrag.
Jeg ved det godt; det er ikke særlig sexet at hjælpe vores nuværende kunder med at købe det, vi allerede har på hylderne. Det er meget federe at opfinde nye produkter, løsninger og services. Og det er sjovere at besøge nye markeder.
Men hvis du kaster din kærlighed på de kunder, der allerede er i forretningen, sker der noget.
Sådan kommer du i gang med det lette dækningsbidrag
Hvis du allerede har styr på dine kunde-/produktdata, ved du også, hvilket dækningsbidrag de enkelte produkter, løsninger og services skaber. Og du ved, hvad den enkelte kunde køber - og ikke har købt endnu. Det giver en liste med tomme felter, der er lig med indsats fra kundefolkene. Indsatserne prioriteres efter de produkter, løsninger og services, der skaber mest værdi for kunden og mest dækningsbidrag.
Har du ikke allerede har styr på dine data, så bare helt rolig; du ikke er alene! Du behøver ikke indkøbe nye, store IT-systemer. Der er masser af data i forretningens eksisterende systemer, der kan tømmes over i regneark. Og herfra kan du få de første lister, så kundefolkene kan komme af sted og hjælpe de eksisterende kunder med at købe mere.
Jeg vil gerne læse dine kommentarer til denne artikel - udfyld her under: