Hvis stormen er på vej, findes der to velkendte muligheder:
- At bygge læskur
- At bygge vindmølle
Bain & Company har skrevet en solid artikel om vindere og tabere fra finanskrisen. Den er ikke længere væk, end at de fleste kan huske konsekvenserne. Erhvervsledere er i følge artiklen ikke så interesserede i recessionens præcise timing og hvor længe den står på. Det handler mere om tidligt at gribe ind, mens der er flere valgmuligheder.
- "Fremtid-tilbage-kig"
Hvordan skal forretningen se ud efter recessionen? Så ved du, hvor du skal investere. Kundesegmenter, værdiskabelse, digital teknologi og processer.
- Stress-test resultatopgørelsen og balancen 3 år frem
Hvordan ser likviditeten ud i forskellige scenarier, herunder lav og negativ vækst. Nu er et godt tidspunkt at bygge solide relationer til banken.
- Identificer potentielle opkøb
Mens renten er lav: Lav en liste over nye forretningsområder, konkurrenter og nye indtjeningskilder. Dermed har du overblikket og er klar på aftrækkeren, når timingen er rigtig.
- Organiser omkostningerne allerede nu
Det handler ikke om at skære ind i muskelvævet. Det handler om at tage gevinsterne fra ny teknologi, f.eks. digitaliserede processer.
Se kort infografik her.
Læs den solide artikel (12 sider på engelsk, PDF) her.
Kilde: Bain & Company, 2019
Infographic: "Preparation is key to winning in a recession"
Used with permission from Bain & Company
Jeg vil gerne læse dine kommentarer til denne artikel - udfyld her under: