Slår du op i ordbogen, finder du flere betydninger af ordet "pitch". Der er en for kvaliteten af en tone. Det kan også den måde en baseballspiller kaster bolden. Når det bliver kommercielt, kan du læse denne sætning: "En kortfattet præsentation som nogen giver af et produkt eller et projekt med henblik på salg, samarbejde, ansættelse el.lign."
Uanset om det er sælgere eller kundefolk, så skal man kunne dsin pitch. Du skal bruge 1 til dig selv, og 1 der handler om den virksomhed, du repræsenterer. For det er ufatteligt vigtigt at kunne formidle sit budskab helt kort og præcist.
Jeg taler meget og hele tiden. Så jeg har i den grad brug for en pitch. Andre der er mere stille, har i den grad også brug for den - evnen til at levere en entydig sætning om, hvilken værdi vi skaber.
Husk på at verden er propfyldt med informationer, input, whitepapers, meninger og holdninger. Ikke mindst digitalt. Så du må ikke tro, at den person du møder, har styr på detaljerne om dig og din virksomhed. Og der er ikke ret mange - om nogen! - der orker at høre om produkter. Heller ikke om, hvor fantastisk en virksomhed, vi kommer fra. Men interessen stiger, så snart du taler om, hvad kunden får ud af det, du og din virksomhed kan.
En molekylærbiolog fra University of Washington School of Medicine skal have sagt, at “menneskets hjerne forlanger mening før detaljer”.
Mening før detaljer.
Det handler derfor om at koble den person, du møder, mentalt sammen med dig, inden du starter ud med de mange detaljer. For den der lytter, har brug for en ramme, der omfavner de mange informationer, du om lidt skal formidle. Den ramme skal være din perfekte pitch.
Derfor skal du bygge og øve dig i - på en naturlig måde - at pitch’e værdien af både dig selv og af virksomhedens produkter, løsninger og services. Og nej! At bygge en pitch foregår ikke på vej hen til kundemødet. Den tager først og fremmest udgangspunkt i dig selv og hvad du står for. For der skal være dyb sammenhæng mellem dine værdier og virksomhedens værdier. Ellers falder din troværdighed som en sten til jorden - og det kan kunden fornemme med det samme.
Om der findes en entydig vaskeanvisning på, hvordan du bygger din perfekte pitch, ved jeg ikke. Men du får her mine bud på elementer, som du kan tage ind i din egen proces:
QUIZ - kan du gætte, hvad denne pitch handler om?
"Vi vil organisere al information i verden og stille informationen til rådighed for alle!" (88 tegn med mellemrum).
Rigtig go' fornøjelse med opbygningen af og træningen i din pitch!
Jeg vil gerne læse dine kommentarer til denne artikel - udfyld her under: