Får du og din B2B-kunde det bedste ud af jeres møde?
Når du skal møde din B2B-kunde, er forberedelse død-vigtig. For det bliver mere og mere sjældent, at kunden har tid til at møde dig. B2B-kunden har allerede forberedt og gennemført op til 80% af købsprocessen digitalt, før I skal mødes.
Og når det sker, skal både du og kunden have det maksimale ud af mødet. Derfor skal du bruge en dagsorden eller agenda.
-
- Tal med kunden inden mødet, og aftal meget præcist, hvad resultatet af mødet skal blive.
Hvad forventer kunden at tage med sig fra mødet, så kundens købsproces kan fortsætte effektivt? Og hvad skal du have med hjem fra mødet, så din salgsproces kan træde ind i næste fase? Vær så konkret som muligt, f.eks.: ”På mødet underskriver vi aftalen for 2020”. Kan du og kunden ikke blive enige om resultatet FØR mødet, kan I heller ikke PÅ mødet.
- Aftal også hvor meget tid I har sammen. Sørg for at tiden passer med det resultat, der skal opnås.
Tjek også lige, hvilke faciliteter så som teknologi der findes i kundens mødelokale. Har du lavet din præsentation til et lærred, er det træls (et jysk udtryk for møgirriterende!), hvis mødet foregår ved et lille skrivebord.
- Sørg for at vide, hvem der deltager fra kundens side.
Husk at spørge til titler, så du ved, hvilken kompetence og slagkraft, kunden stiller med. Så kan du også stille dit hold rigtigt. Ærgerligt hvis kunden har en produktspecialist med, og du ikke kan svare på vigtige detaljer.
- Inddel mødet i punkter med et godt flow der sikre, at mødets mål opnås.
Send dagsordenen til kunden i go’ tid før mødet. Bed kunden bekræfte, at indholdet også passer til kundens opfattelse af mødets mål og proces. Det handler om, at begge parter har det samme indre billede af, hvad I skal sammen.
- Start mødet med dagsordenen.
Selv om I både på telefon og efterfølgende på skrift har aftalt dagsordenen, så start alligevel med et tjek: Er vi alle fortsat enige om, hvad der nu skal ske? Eller er der kommet ændringer/overraskelser? Der kan være gået noget tid, siden dagsordenen blev aftalt, og verden ændrer sig fra time til time.
NB! Der findes enkelte B2B-kunder, der nyder en særlig sportsgren. Den handler om at destabilisere dig og mødet for at få en mental overhånd allerede fra begyndelsen af mødet. Det kræver dygtige kundefolk at håndtere den situation.
- Og slut mødet med en solid konklusion af aftaler, der kom på plads. Aftalerne sender du også skriftligt efter mødet.
Hvis du har ansvaret for at fastholde og udbygge samarbejdet med en portefølje af kunder, kan du opnå dine mål ved at arbejde struktureret - også med det enkelte kundemøde. Brug en dagsorden eller agenda, og vis dine kunder, at du har styr på mål og proces.
Se og hent mit forslag til en skabelon (MS Word) for dagsorden her:
Jeg vil gerne læse dine kommentarer til denne artikel - udfyld her under: