Som kundefolk skal vi naturligvis kende vores forretning. Vi skal vide, hvor langt vi er i kundens købsproces, og have styr på næste indsats sammen med kunden. Og det er normalt at have et eller andet effektivt værktøj til den opgave.
Udfordringen er, at værktøjerne sandsynligvis ikke er indrettet til købsprocesser. De er ofte indrettet til salgsprocesser.
En salgspipeline er typisk indrettet efter vores egne behov for at følge salget. Den følger naturligt de interne arbejdsgange for, hvordan salget helst skal flyde igennem vores forretning. For vi har behov for at overvåge og vurdere, hvornår salget kommer i hus, så vi kan skrive en faktura og realisere vores budget. Naturligvis.
Sådan en B2B-salgspipeline kan være opbygget i faser og måske kombineret med procenter for sandsynlighed.
Læg mærke til at faserne handler om vores egen proces - salgsprocessen.
Hvis vi vil stoppe med at sælge, og hjælpe kunden med at købe, må vi gribe processen anderledes an. For nu er det jo ikke længere en salgsproces - det er en købsproces. Kundens købsproces.
Vi må starte med at undersøge og kortlægge, hvordan B2B-indkøberens hverdag ser ud. Den kan være kompliceret. I 2020 viste en amerikansk undersøgelse, at mere end 70% af B2B-indkøberne oplevede det seneste indkøb som vanskeligt at gennemføre. Derfor skal vi hjælpe kunden med at købe.
En købspipeline gengiver B2B-indkøberens vej* frem til at gennemføre indkøbet en vare eller service.
Vores købspipeline skal derfor indrettes og styres efter, hvor i kunden købsproces vi befinder os. Det giver meget mere mening og værdi for os selv at vide, at vi er i kundens fase for "kravspecifikation" end at vi selv har sendt et "tilbud". Købspipelinen vil også tydeligere kommunikere til kollegerne i kundeorganisationen - herunder produktfolkene - hvilken støtte og viden vi aktuelt behøver for at bringe os selv videre, så vi kan hjælpe kunden med at købe. Når kunden har købt, sender vi en faktura.
* Inspireret at Gartner's "Sales Enablement".
Jeg vil gerne læse dine kommentarer til denne artikel - udfyld her under: